Piaggio Mp3 en Yourban Mp3

De Piaggio MP3.

Wie kent ‘m inmiddels niet? Deze in het oog springende Italiaanse driewieler zien we namelijk steeds meer opduiken in het land. De meningen over de MP3 (en soortgenoten) zijn over het algemeen kort maar krachtig: men vindt de MP3 vet gaaf of vet gaar. Aangezien de Piaggio MP3 LT-modellen met het autorijbewijs (rijbewijs B: mits afgegeven voor 19-01-2013) bestuurd mogen worden is de MP3 een aantrekkelijk alternatief voor mensen met motorscooter-ambities maar geen tijd / zin hebben om het motorrijbewijs te behalen. De MP3 is weliswaar huge, maar door de stabiliteit van drie wielen ook zeker big fun! Lees hier alle info over de LT-uitvoeringen van de Piaggio MP3 Touring, Business en Sport (300cc en 500cc) en de recent uitgebrachte Piaggio MP3 YOUrban (300cc).

                                                                                                  

Piaggio MP3 LT: speciaal voor het autorijbewijs (B)

Ondanks dat ‘echte’ motorrijders (rijbewijs A) waarschijnlijk niet snel zullen overstappen op een MP3, bestaat er wel een versie (RL) die enkel bereden mag worden met het motorrijbewijs. Ben je in het bezit van een autorijbewijs en heb je interesse in de Piaggio MP3? Kijk dan altijd naar de modeltoevoeging LT (Long Thread). De Piaggio MP3 LT is door het RDW (en Europese wetgeving) aangemerkt als auto (driewieler) en mocht tot lange tijd zelfs alleen met het autorijbewijs bestuurd worden. Sinds 19-01-2013 is er verandering gekomen in deze wetgeving en zijn driewielers als de MP3 aangemerkt als “motorfiets”. Als je vóór deze datum reeds in het bezit was van rijbewijs B heb je geluk en mag je nog steeds met het autorijbewijs een driewieler besturen. Zo niet is dit enkel nog mogelijk met het motorrijbewijs.

Piaggio MP3 LT: de modificaties t.o.v. het standaard model

De Piaggio MP3 LT kent een aantal modificaties ten opzichte van het standaard model. Zo is de spoorbreedte (wielas) 465 mm breder; is er een voetrem toegevoegd (waarmee voor- en achterrem tegelijk ingeschakeld kunnen worden voor bijvoorbeeld een noodstop); en zijn er andere knipperlichten en een positielicht aan de voorzijde toegevoegd om de MP3 automobiel-waardig te maken. Verder ben je wel verplicht een helm te dragen en bedien je de MP3 net zoals een normale scooter (met het gashendel aan het stuur). Met 300cc of 500cc onder je kont is beschermende motorkleding dan ook zeker aan te raden.

                                    

Piaggio MP3 LT: de veiligheid van drie wielen

Qua veiligheid komen er zeker voordelen kijken bij de drie wielen: met name in regenachtig weer of in het geval van slecht wegdek is de MP3 veel stabieler en gemakkelijker te controleren dan een conventionele scooter. Drie wielen betekent trouwens ook drie schijfremmen – wat voor een 20% kortere remweg zorgt dan de beste scooter (aldus Piaggio). Hiernaast kan je ook nog eens ‘veilig’ een flinke hellingshoek (40o) bereiken zonder je zorgen te hoeven maken over een uitglijer. Toch een soort van motorrijden met zijwieltjes: vermakelijk, minder risico’s en bovendien zonder motorrijbewijs!